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Chamber Music Work

Karte der Ornamente und Arabesken

for flute, harp and cembalo (2022).

for flute, harp and cembalo (2022)

EN

Karte der Ornamente und Arabesken is a kind of topsy-turvy Baroque suite. The individual movements stylise a certain manner of ornamentation in the place of the rhythms of ancient dances. In the first movement trills are at the centre, in the next movement the idea of the mordent is being focussed on and in a further movemnet the arpeggio of chords. Much like in the Baroque model all movements vary widely in their characters. Interposed between the movements are three cadenzas played by the flute. In contrast to the traditional suite the sweeping prelude appears here as the final movement – thus as postlude. Moreover, another trait of a typical Baroque suite’s movement is being referenced: All ornament-dances broach the issue of the Ripresa, the restatement of a compositional idea.
The principal movements of the piece are played on two stringed and plucked instruments. The instrumentation is thus being expanded in two different ways: On the one hand the flute embodies a soloistic bridge between the movements, on the other hand both cembalist and harpist also play a small set of percussion instruments composed of a tam-tam and three singing bowls. By the different styles of playing, the percussion instruments mediate in this piece between the sounds of the stringed instruments and the flutes.
This composition was written in January and February of 2022 for the ensemble airborne extended.

DE

Karte der Ornamente und Arabesken ist eine Art auf den Kopf gestellte Barocksuite. Die einzelnen Sätze stilisieren anstelle der Rhythmik eines alten Tanzes jeweils eine gewisse Manier von Verzierungen. Im ersten Satz stehen Trillerfiguren im Zentrum, im nächsten die Idee des Mordent und in einem weiteren das Arpeggieren von Akkorden. Ganz wie im barocken Vorbild unterscheiden sich alle Sätze in ihren Charakteren stark voneinander. Den Sätzen zwischengestellt sind drei Flöten-Kadenzen. Im Gegensatz zur traditionellen Suite erscheint hier das ausladende Präludium als Schlusssatz – als Postludium. Darüber hinaus wird auch auf einen weiteren Wesenszug barocker Suitensätze Bezug genommen: Alle Ornament-Tänze thematisieren die Ripresa, also die Wiederaufnahme einer kompositorischen Idee.
Die Hauptsätze des Stücks werden von zwei Saiten- bzw. Zupfinstrumenten gespielt. Die Instrumentierung wird dabei in zweierlei Hinsicht erweitert: Einerseits stellt die Flöte eine solistische Brücke zwischen den Sätzen her, andererseits bedienen sowohl CembalistIn als auch HarfenistIn ein kleines Schlagwerk, bestehend aus einem Tamtam und drei Klangschalen. Durch die verschiedenen Spielweisen vermitteln die Schlaginstrumente in diesem Stück zwischen den Klängen der Saiteninstrumente und der Flöten.
Die Komposition entstand im Jänner und Feber 2022 für das Ensemble airborne extended.

INSTRUMENTATION:
flute (also bass flute), harp (also tam-tam), cembalo (also 3 singing bowls)

DURATION: 9 minutes

PERFORMANCE MATERIAL:
info@chrenhart.eu

PREMIERE:
This piece has not been played yet.